Hoppa över till innehåll

Allmänna villkor på Sonarstore.se

Följande information avhandlar de betalningsvillkor och allmänna villkor som tillämpas av Sonarstore.se. For English, see below. 

Betalningsmetoder

I samarbete med vår betaltjänstleverantör, Svea Bank AB (Publ), har Sonarstore ett brett utbud av betalningsalternativ som passar dina behov. Oavsett om du är en privatperson, en enskild näringsidkare eller ett företag och oavsett om du anger ditt personnummer eller organisationsnummer, har vi flera alternativ att välja mellan.

Du kan enkelt betala med kort, använda Swish, välja faktura, dela upp betalningen, betala med konto eller använda direktbetalning via din internetbank. Vi erbjuder även betalning med presentkort som är köpt hos oss. Observera att vissa begränsningar kan gälla för vissa betalningsalternativ.

Val av betalmetod 

Du har möjlighet att välja ditt önskade betalsätt när du slutför ditt köp i kassan på Sonarstore.se. Observera att alla priser på webbplatsen inkluderar 25% moms.

Kortbetalning

Betalning med kort följer strikta föreskrifter för onlinebetalningar som gäller i både Sverige och EU. Vi tillämpar Svea/Webpays PCI-DSS-certifierade kortbetalningsplattform. Sonarstore accepterar betalningar med Visa, MasterCard och American Express. Ditt konto debiteras så snart du godkänner transaktionen och slutför din beställning.

Samtliga transaktioner skyddas genom användning av SSL (Secure Sockets Layer) och är således krypterade enligt de etablerade standarderna för säkra e-handelstransaktioner. Vi vill understryka att Sonarstore inte sparar några kreditkortsnummer.

Swish

Du kan enkelt betala på Sonarstore med Swish genom Swish-appen i din mobil eller surfplatta. Du betalar snabbt, enkelt och säkert genom att verifiera din betalning med Mobilt BankID.

Faktura via Svea

För att kunna betala med faktura genom Svea krävs att du tillhandahåller ditt personnummer eller organisationsnummer. Vidare måste du vara över 18 år och folkbokförd i Sverige. Efter att du har angivit dina personuppgifter i kassan genomförs en rutinmässig kreditprövning. I händelse av att en kreditupplysning utförs kommer en kopia att skickas till dig.

Betalningstiden för fakturan är 30 dagar från datumet då fakturan utfärdades. Om betalning försenas, tillkommer en lagstadgad påminnelseavgift samt en dröjsmålsränta på 2% per månad. Om fakturan förblir obetald kommer den att överlämnas till inkasso. Samtliga fakturor har överlåtits från Sonarstore till Svea.

Om fakturabetalning inte är tillgänglig som ett alternativ i kassan kan detta bero på faktorer såsom din kreditvärdighet eller felaktigt angivna uppgifter. Vid val av fakturabetalning kan du också, av säkerhetsskäl, behöva identifiera dig med Mobilt BankID. Du kommer att motta din faktura via e-post från Svea så snart din beställning har skickats.

Betalning via PayPal (Visa, MasterCard, American Express, Discover eller med saldo på PayPal-konto)

Du har möjlighet att välja PayPal som betalningsalternativ och använda Visa, MasterCard, American Express, Discover eller ditt PayPal-kontosaldo för betalningen. Inga extra avgifter tillkommer när du betalar med PayPal. Du behöver inte heller ett PayPal-konto för att slutföra betalningen.

Räntefri avbetalning med Wasa Kredit

Sonarstore samarbetar med Wasa Kredit för att erbjuda förmånliga räntefria avbetalningsalternativ för köp upp till 150 000 SEK. Du kan välja mellan 6, 12 eller 24 månaders avbetalningsplan. Kontakta oss för mer information eller ansökan.

Betala via Bankgiro

Om du föredrar att göra en manuell order kan du betala till vårt bankgiro. Vänligen kontakta oss för beställningsinformation och betalningsuppgifter. 

Reklamationer

Om produkten inte motsvarar dina förväntningar eller har blivit skadad, vänligen registrera ditt ärende omedelbart i vår reklamationsportal, följ sedan stegen nedan.

1. Beskriv och bifoga: Börja med att registrera ditt ärende med hjälp av ditt order- eller kundnummer samt den mailadress du nyttjat vid köpet. Efter detta skall du tydligt beskriva varför du vill göra en reklamation. Vänligen bifoga bilder som visar skadan eller problemet

2. Varierande lösningar: Beroende på typen av vara och skada, kan reklamationen lösas på olika sätt. I de flesta fall avgör våra leverantörer om reklamationen är berättigad. Därför måste den skadade produkten returneras till oss innan vi kan vidarebefordra den till leverantören. Tiden för hantering av reklamationer varierar vanligtvis mellan 1-4 veckor, men vi strävar alltid efter att lösa det så snabbt som möjligt.

3. Retursedel: Vi kommer att tillhandahålla dig med en retursedel så att du kan returnera den skadade produkten till oss.

Transportskador

Om en produkt från Sonarstore.se har blivit skadad under transport, oavsett om skadan är synlig eller dold, måste detta omedelbart rapporteras till fraktbolaget. Vänligen meddela oss på hello@sonarstore.se också. Synliga skador bör rapporteras samma dag, medan dolda skador bör rapporteras inom 7 arbetsdagar. Vänligen behåll alla produkter och förpackning så att fraktbolaget kan inspektera vid behov. Vi kan eventuellt behöva bilder av den skadade försändelsen och förpackningen för att dokumentera skadan. Avsändaren, i detta fall Sonarstore.se, ansvarar självklart för korrekt förpackning av försändelsen.

Om produkten eller dess förpackning har en synlig skada är det viktigt att be utlämningsstället eller chauffören att dokumentera skadan.

Garanti

Vi följer och tillämpar konsumentköplagen. Det innebär att alla varor som säljs via Sonarstore.se har en garantitid på minst 2 år. Garantin täcker fabrikationsfel, men inte fel som uppstår på grund av felaktig användning eller normalt slitage. Observera att garantin inte täcker skador som orsakats av fukt eller vatten i elektroniska produkter eller batterier. Det är användarens ansvar att installera och underhålla produkterna så att de inte utsätts för fukt eller vatten.

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt (öppet köp) när du handlar på Sonarstore.se, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Om du önskar utnyttja din ångerrätt måste du registrera detta i vår returportal inom 14 dagar från det att du mottog varan. När du har registrerat din retur kommer vi att skicka en returfraktsedel till dig via mail, som du använder för att returnera produkten till oss. Observera att returfraktkostnaden betalas av dig som kund.

För mindre paket är returfraktkostnaden 99 kr, medan större skrymmande paket har en avgift på 350 kr.

För frakter som har beställts på offert, på begäran av kunden, till exempel kajaker eller elmotorer, är kunden ansvarig för returfraktkostnaden vid ångerrätt. Sonarstore.se kan agera som bokningsagent för frakten, men kostnaden kommer att dras från köpesbeloppet innan återbetalning. Denna kostnad kan variera och Sonarstore kommer att meddela dig om den innan bokningen genomförs. Varan måste returneras i nyskick och i originalförpackning med allt tillbehör. Vi ansvarar inte för varan under returtransporten. Om varan skadas eller går förlorad på grund av bristande omsorg från din sida förlorar du din ångerrätt. När vi mottagit varan kommer vi att återbetala ditt köpbelopp inom 7 arbetsdagar.

Ångerrätten kan inte utövas genom att underlåta att hämta ut ett paket. Om ett paket inte hämtas ut, debiteras en hanteringsavgift. Ångerrätten gäller inte heller om du inte är på plats för att ta emot en leverans vid avtalad tid. I sådana fall debiteras du en avgift motsvarande den kostnad fraktföretaget tar ut. Vid outlöst paket från ombud debiteras kunden för returfrakt samt en hanteringsavgift. Avgiften är 395 kr för mindre beställningar och 495 kr för beställningar som överstiger 5000 kr brutto. För skrymmande gods tillkommer en avgift på 595 kr.

Det är kundens ansvar att tillhandahålla korrekta uppgifter vid beställning, inklusive korrekt e-postadress, telefonnummer och leveransadress. Sonarstore förbehåller sig rätten att debitera kunden 99 kr för manuell hantering om dessa uppgifter måste ändras, förutsatt att kunden inte meddelat ändringen i god tid. Denna avgift är utöver fraktkostnaden.

Undantag från ångerrätten: Ångerrätten gäller inte för personligt anpassade produkter eller varor som har brutits med bruten försegling. Exempel på detta kan vara måttanpassade torrdräkter eller liknande specialbeställningsvaror. Vid specialbeställningar eller beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Observera att detta kan inkludera kajaker i vissa modeller eller färger som inte ingår i vårt standardsortiment och som har beställts av en kund och levererats till dig.

Bytesrätt

Om du önskar byta en produkt, vänligen meddela oss inom 45 dagar från och med dagen då du mottog varan. Produkten ska vara oanvänd och i nyskick samt returneras i originalförpackningen. Returfrakten kommer att bekostas av oss, och vi kommer att tillhandahålla instruktioner för retur. Vänligen meddela oss vilken vara du önskar byta mot, och vi kommer att hantera det därefter.

Cookies

Sonarstore.se använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda webbplatsen samtycker du till användningen av cookies. Cookies är små textfiler som lagras på din dator och innehåller information om din användning av webbplatsen. Om du inte vill ta emot cookies kan du konfigurera din webbläsare för att blockera dem, men detta kan påverka webbplatsens funktionalitet. Mer information om hur du hanterar cookies finns i din webbläsares hjälpsektion.

Personuppgifter och GDPR

Vi är engagerade i att skydda din personliga integritet. Vi följer EU:s dataskyddsförordning (GDPR) och erbjuder dig möjligheten att hantera dina personuppgifter som lagras hos oss. Du har rätt att begära tillgång till och radering av dina personuppgifter. Vänligen kontakta oss för ytterligare information om hur vi hanterar personuppgifter.

Force Majeure

Vi är befriade från ansvar för underlåtenhet att fullgöra våra förpliktelser enligt detta avtal om detta beror på force majeure. Force majeure omfattar omständigheter såsom myndighetsåtgärder, ändrad lagstiftning, konflikter på arbetsmarknaden, blockader, brand, översvämning, sabotage, naturkatastrofer och andra oförutsedda händelser som hindrar eller försvårar fullgörandet av våra åtaganden. Vi är inte ansvariga för förluster som uppstår på grund av dessa omständigheter.

Tvistlösning

I händelse av tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan hitta mer information om detta på http://www.arn.se.

Payment and Delivery Options Outside Sweden

For international orders placed on Sonarstore.se, we provide the following payment options:

  1. Credit Card Payments via Stripe: You can securely pay with major credit cards using Stripe as our payment gateway.

  2. PayPal: We also accept payments through PayPal.

If you prefer to place your order manually, please don't hesitate to contact us by phone or email, and our team will assist you with your order.

We frequently serve customers from various European countries, including Germany, Denmark, Finland, Norway, and others. We have extensive experience in shipping and handling orders for electronics and other products to destinations across northern Europe. For accessory and electronic orders, the shipping rates are approximately 20-30 Euros. We offer shipping services throughout Europe; kindly inform us of your desired delivery location, and we can assist you manually with your order.

If you are interested in purchasing electronics or accessories, please feel free to reach out to us for more information.

Special Shipment for Long Items

If your order includes a spike or paddle with a length exceeding 1.2 meters, we will contact you to make special shipping arrangements. Any additional shipping costs associated with these items will be invoiced before the items are dispatched.

Returns

If the product does not meet your expectations or has been damaged, please register your case immediately in our returns portal, then follow the steps below.

1. Describe and Attach: Start by registering your claim using your order or customer number and the email address you used for the purchase. After this, you should clearly describe why you want to make a complaint. Please attach pictures showing the damage or problem.

2. Varying Solutions: Depending on the type of product and damage, the complaint can be resolved in different ways. In most cases, our suppliers decide whether the complaint is justified. Therefore, the damaged product must be returned to us before we can forward it to the supplier. The time for handling complaints usually varies between 1-4 weeks, but we always endeavour to resolve it as quickly as possible.

3. Return Label: We will provide you with a return label so that you can return the damaged product to us.

If a product from Sonarstore.se is damaged during transport, whether the damage is visible or hidden, you must immediately report this to the shipping company and notify us at hello@sonarstore.se. Visible damage must be reported on the same day as the delivery was received. Hidden damage must be reported within 7 business days. Failure to report this may mean the damage can't be linked to the shipping, and you as the customer will be responsible for fixing the issue. No compensation or replacement can be offered in this case. For your safety, keep all product packaging and packaging so the shipping company can inspect it if needed. You may need to provide photographs of the damaged goods or packaging as additional documentation. It's your responsibility to request the pickup point or driver to document any visible packaging damage during delivery.

Returns and Right of Withdrawal

You always have a 14-day right of cancellation (open purchase) when you shop at Sonarstore.se, according to the Distance and Home Sales Act. If you wish to exercise your right of cancellation, you must register this in our returns portal within 14 days of receiving the item. Once you have registered your return, we will send you a return shipping label by email, which you use to return the product to us. Please note that the return shipping cost is paid by you as a customer.

For shipments ordered on a quote, at the customer's request, such as motors or trailers, the customer is responsible for the return shipping cost for the right of withdrawal. Sonarstore.se may act as a booking agent for the shipping, but the cost will be deducted from the purchase amount before the refund. This cost can vary, and Sonarstore will notify you of it before the booking is made. The item must be returned in new condition and in the original packaging with all accessories. We are not responsible for the item during the return transportation. If the item is damaged or lost due to lack of care on your part, you lose your right of withdrawal. When we receive the item, we will refund your purchase amount within 7 business days.

Exception from Right of Withdrawal: The right of withdrawal does not apply to personalized products or products with a broken seal. This may include custom-made drysuits or similar special-order items. Open purchase or exchange rights do not apply to special orders or ordered items. 

    Kontaktuppgifter / Contact

    Sonarstore Sweden (Explr Sweden AB)
    Låsbomsgatan 27
    58941 Linköping
    Hello@sonarstore.se
    +46 (0)13-122808
    SE559172657401